Liverollespil i 

Tornby Klitplantage

Yxenskovens

hemmelighed

Hvad laver man i skoven?

Det er meget forskelligt fra spiller til spiller. De flester spiller sammen med nogle kammerater i en gruppe. Disse kammerater er enten folk de kender i forvejen, eller nogle, som de har mødt i spillet. Denne gruppe har typisk nogle funktioner og mål i spillet, det kan f.eks. være at de ejer et område af skoven, eller jager røvere og mystiske væsner. Nogle grupper er lejesoldater eller lykkeriddere, mens andre måske er en adelsmand med følge eller en troldmand og hans lærlinge.

I disse grupper bruger man meget tid på at spille med hinanden og med andre grupper som man har kontakt til. De fleste spillere er medlemmer af en gruppe styret af ældre spillere, men det står alle frit for at lave en gruppe, og derfor er der også en del grupper styret af yngre spillere. Det er helt op til spillerne i gruppen, eller eventuelle ledere af gruppen, at beslutte sig for hvad de vil foretage sig. Typisk laver man noget, der har relevans for de funktioner og mål gruppen har, og kan være alt fra at holde vagt over et område og kræve skatter ind til at løse opgaver for andre magthavere eller blot strejfe omkring og se hvad der sker.

Vi vil gerne understrege, at det som regel er let for nye spillere at komme ind i disse grupper, idet langt de fleste folk gerne vil møde nye folk at spille med. Således er det intet problem at komme derud som ny spiller, og hvis man tør spørge sig for, kan man hurtigt komme ind i en gruppe og finde nogle at spille med. Og på et tidspunkt kan det ligefrem være man får lyst til at starte sin egen gruppe, og så skal man jo selv ude og finde deltagere til denne.

Selve spillet drejer sig ofte om konflikter – konflikter mellem grupper og enkeltpersoner. Hvis alle bare var venner, ville det ret hurtigt blive enormt kedeligt. Således trives og fremmes spillet af konflikter – store som små.

Hvis dit barn eksempelvis spiller adelsmand der forsøger at gøre krav på noget jord derude, vil han sandsynligvis havne i konflikt med de andre adelsmænd, som måske forsøger at gøre krav på det samme jord. Hvis han spiller tyv, vil han nok komme i konflikt med dem han stjæler fra (hvis de da opdager det), og måske byvagten. Og hvis han spiller soldat, så kommer han i konflikt med de folk, som hans leder beordrer dem at angribe.

Fælles for disse konflikter er, at de kan foregå med sværd i hånd, men altså også på ord. Lige præcis hvordan den enkelte konflikt udformer sig afhænger af hvem der er i konflikt og hvad de er i konflikt over. Derfor kan man godt opleve at man blive råbt af, gjort til grin eller forsøgt skræmt – altsammen som en del af spillet.

Vi vil gerne understrege at alt dette er udelukkende elementer der forekommer i spillet – der er ikke nogen der i virkeligheden hader hinanden (okay, det kan godt være der er, men i al fald ikke på baggrund af det der foregår i spillet). Man kan sagtens være de bedste venner i virkeligheden, men fjender til døden i spillet. Faktisk er det ofte sjovt at spille konflikter med sine kammerater, idet der er noget betryggende i, at man kender hinanden i virkeligheden og ved, at man er gode venner.

Så hvis man f.eks. spiller tyv og stjæler fra en rigmand, ja så må man forvente en retssag og måske ydmygelser i form af hånlige tilråb fra lovlydige borgere mens man bliver straffet – såfremt man bliver fanget, naturligvis. Men efter spillet kan man sagtens opleve at den person der spiller rigmanden kommer hen og siger tak for fedt spil – for tyven har jo også været med til at lave underholdning for ham og, ved en offentlig afstraffelse, mange andre spillere.

Selvom det udelukkende forekommer i spillet betyder det ikke, at det ikke kan virke stærkt på nogen. Måske virker det så stærkt, at det ødelægger oplevelsen ved at spille rollespil. For at imødekomme dette er det en god ide, at man forinden gør sig klart, at det kun er et spil. Vi vil altså gerne have, at både du og dit barn er klar over, at de handlinger man foretager sig i spillet har konsekvenser – men at disse konsekvenser også udelukkende er i spillet. Så hvis man laver ting i spillet som kan skabe konflikt, så skal man være indstillet på, at acceptere konsekvenserne af denne konflikt.

Og selvom alt det her lyder meget alvorligt så skal vi huske det vigtigste – det hele gøres for sjov. Langt de fleste forstår automatisk forskellen spil og virkelighed, og har således intet problem med det – det er kun de alleryngste, som indimellem har svært ved det.

  Yxenskoven

Foreningen Yxengaard | Game Master: Claus Gajhede | Tlf. 22 93 74 39 | E-mail: arrangoer@yxenskoven.dk | Web: www.yxenskoven.dk

© 2016 All Rights Reserved